Ekologia w produkcji opakowań
Producenci opakowań nieustannie wprowadzają nowe rozwiązania sprawiające, że proces produkcji staje się bardziej przyjazny środowisku. Wymagają tego nie tylko przepisy, ale również konsumenci. Czy ekologia w branży opakowań ma przyszłość?
Ekologia ma coraz większe znaczenie w biznesie. Od wielu lat kierunek ten wytycza także Unia Europejska, która już w 1994 roku wydała dyrektywę w sprawie opakowań i powstających z nich odpadów. Celem tych ustaleń jest zadbanie o ochronę środowiska, ograniczenie zużycia surowców oraz zmniejszenie produkcji śmieci. Wiele opakowań nadających się do ponownego wykorzystania oznacza się specjalnym kodem, co stało się już standardem wśród producentów. To właśnie producenci opakowań często występują w roli innowatorów, pokazując najnowsze rozwiązania dla całego rynku.
Nowe spojrzenie na recykling
Odzysk surowców jest jednym ze skutecznych sposobów odzyskiwania odpadów powstałych z opakowań zużytych produktów. Firma Veriori opracowała nowatorską technologię Veriori Authentication System, która pozwala spojrzeć na recykling w zupełnie nowy sposób. Technologia VAS umożliwia m.in. rezygnację z wszelkiego rodzaju ulotek, instrukcji obsługi, naklejek, hologramów czy dodatkowych etykiet, a co za tym idzie – ograniczenie zużycia papieru, plastiku i kleju. To jednak nie jest jedyna zaleta systemu, stworzonego przez polską firmę. Jak to wszystko działa?
VAS korzysta ze specjalnej technologii wykorzystującej kody Crypto QR. Producent na każdym produkcie umieszcza unikalny kod zabezpieczający, będący swoistym DNA każdego egzemplarza produktu. Dzięki temu VAS jest komplementarnym rozwiązaniem, obejmującym cały cykl życia produktu. Klient przy pomocy aplikacji może w każdym momencie sprawdzić kod, zdobywając dostęp do wszystkich zawartych w nim informacji. Jakich? Możliwości wykorzystania tego rozwiązania są wręcz nieograniczone. Poza kontrolą całego (!) łańcucha dostaw, ochroną marki oraz zabezpieczaniem produktu przed podrabianiem i jego weryfikacją, producent zyskuje szereg narzędzi do kontaktu i wsparcia klienta. Pozwala to na rezygnację z wielu tradycyjnych rozwiązań, jak np. ulotki reklamowe czy też instrukcje obsługi. Teraz dostęp do nich jest znacznie prostszy i nieograniczony przestrzennie. Taką instrukcję można uzupełnić multimediami czy dodatkowymi elementami, np. dedykowanymi dla działu marketingu lub biura obsługi klienta.
System opiera się na technologii blockchain, która gwarantuje bezpieczeństwo danego oznakowania. Każdy produkt zyskuje własne oznaczenie – nie da się go zatem podrobić. Za tę technologię firma Veriori otrzymała dwa złote medale za innowacyjność na Międzynarodowych Targach Wynalazczości Concours Lepine 2019 we Francji.
Klienci zwracają uwagę na ekologię
Współczesny konsument przykłada bardzo dużą wagę do dwóch aspektów – ekologii oraz autentyczności marki. Stojąc przed wyborem, klienci chętniej sięgają po produkty firm, które kojarzą się z reputacją, atrakcyjnością oraz działaniami z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, jakie dana firma podejmuje. Jak wynika z raportu Global Corporate Sustainability, blisko 66% konsumentów jest w stanie zapłacić więcej za produkt, który pochodzi od firmy odpowiedzialnej społecznie. Wskaźnik ten rośnie z roku na rok i pokazuje firmom, że jest o co walczyć – siła nabywcza Millenialsów wynosi już ponad 1 trylion dolarów i stale się powiększa. Opisane pokolenie stawia jednak pewien warunek – autentyczność i szczerość w komunikacji.
Dlatego podejście ekologiczne ma duży wpływ nie tylko na środowisko naturalne, ale również na decyzje zakupowe. Przy pomocy VAS pod jednym prostym kodem QR mogą zostać zapisane wszystkie dane wymagane dla danego produktu, organów legislacyjnych, producenta czy konsumenta. Klient może potwierdzić autentyczność danego produktu, certyfikatów na nim zawartych bądź przejść łatwo do instrukcji obsługi lub działu wsparcia klienta. Producent za to może w prosty sposób komunikować się z klientem online, zapraszając go do programu lojalnościowego, konkursu, czy też na blogu informować o pojawieniu się kolejnego artykułu. Dzięki dynamicznym przekierowaniom, bez dodatkowej ingerencji w produkt, producent może zmienić promocję oznakowanych produktów, a po jej zakończeniu zaprezentować zaktualizowane treści. VAS pozwala także na śledzenie lokalizacji produktu i optymalizację jego dystrybucji.
Rozwiązanie VAS można wprowadzić zarówno u producenta, który jeszcze nie dysponuje własną aplikacją, jak i u tego, który już posiada swoją aplikację mobilną. VAS umożliwi rozbudowanie bazy użytkowników, daje także możliwość wykorzystania aplikacji w nieograniczony sposób – zarówno pod kątem potwierdzenia rzetelności marki, jak i zbudowania zaufania klienta do swoich produktów.
Jeżeli zainteresował Cię ten temat i chcesz dowiedzieć się więcej, zapraszam do kontaktu: cezar.reszel@veriori.com; nr telefonu: 511 18 33 66.
VERIORI S.A.
Aleje Jerozolimskie 142 B
02-305 Warszawa
e-mail: cezar.reszel@veriori.com
https://vas.veriori.com