Rewolucja we flagowym programie dotacyjnym ŚCIEŻKA SMART wpłynie na atrakcyjność warunków
Program SMART to główny program przygotowany do wspierania firmy. Jego budżet to 4,4 mld EUR do podziału w okresie 2021 – 2027. Kwota jest znacząca, ale pozyskanie środków wcale nie przebiega tak sprawnie, jak by mogło się wydawać. Wyniki pierwszych naborów, gdzie zaakceptowano tylko 13% w przypadku sektora MSP – prawdopodobnie wpłynęły na wprowadzenie zmian do warunków w nowo ogłaszanych naborach. Jak to będzie aktualnie wyglądać?
Specyfiką nowych naborów jest ocena zero-jedynkowa jako główne narzędzie wyboru projektów. Zamiast oceny jakościowej, czyli zdobywania punktów, mamy ocenę: TAK/ NIE. Rodzi to konkretne skutki dla projektów, tj. nie można spełniać kryterium „prawie dobrze”, prawie dobrze czyli „ŹLE”, a chociaż jedna ocena negatywna eliminuje projekt z możliwości uzyskania wsparcia. Jak wskazano w analizie „Przyczyny negatywnej oceny wniosków złożonych w 1. naborze do ścieżki SMART dla MŚP” opracowanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, aż 90% wniosków ocenionych negatywnie nie spełniło co najmniej 25% wymaganych kryteriów.
Dwuetapowa ocena zamiast wielomiesięcznego czekania na wyniki
SMART to program modułowy, tzn. wnioskodawca może ująć w jednym wniosku całą strategię rozwoju – od prowadzenia projektu B+R poprzez zakupy maszyn, cyfryzację, szkolenia pracowników, zakup paneli fotowoltaicznych pod warunkiem wyboru obligatoryjnych modułów. Jednak – jak wskazuje statystyka PARP – aż 86% nie spełniło warunków modułu obligatoryjnego, czyli w uproszczeniu:
- albo projekt badawczy nie był wcale de facto „badawczy”;
- albo projekt wdrożeniowy nie dotyczył wdrożenia innowacji w skali kraju.
Taki duży odsetek negatywnych ocen oznacza, że konstrukcja projektu nie wpisywała się w ramy naboru, a pomimo to – zgodnie z zasadami – taki projekt był procedowany przez wszystkie etapy, w tym była ocena z ekspertami w ramach panelu, odpowiedzi na pytania, korekty – chociaż projekt nie miał szans na wsparcie. Ocena takiej ogromnej liczby wniosków (ponad 2 700 w drugim naborze) powoduje, że wydłuża się ona na długie miesiące, a kończy się fiaskiem.
Najważniejszą zmianą obowiązującą w nowych naborach jest wprowadzenie dwuetapowej oceny projektów. Taki model oceny ma na celu odsianie na wstępie słabych, nierokujących projektów – a skupienie się ekspertów na wnikliwej ocenie rokujących tematów.
Ocena w etapie pierwszym dokonywana będzie tylko na podstawie treści wniosku o dofinansowanie, bez możliwości uzupełnień i bez Panelu Ekspertów. Ocena prowadzona będzie na bazie weryfikacji kryteriów obligatoryjnych:
- w zakresie modułu B+R oceniany będzie charakter badawczo-rozwojowy modułu oraz innowacyjność rezultatu prac B+R;
- w zakresie modułu Wdrożenie innowacji oceniana będzie innowacyjność przedmiotu wdrożenia oraz weryfikowane będą wyniki prac B+R stanowiące przedmiot wdrożenia.
Projekty, które zostaną ocenione pozytywnie w ramach etapu pierwszego, zostaną skierowane do pełnej oceny merytorycznej w etapie drugim.
Celem zmiany jest wyeliminowanie na początku oceny słabych projektów, tj. takich, które nie mają charakteru badawczo-rozwojowego i/lub nie dotyczą rozwiązań innowacyjnych w skali kraju.
Ocena w drugim etapie dokonywana będzie na podstawie treści wniosku o dofinansowanie, uzupełnień oraz informacji udzielonych podczas posiedzenia Panelu Ekspertów.
Minimum 3 mln PLN na moduł obligatoryjny
Wprowadzono minimalny próg wydatków dla modułu obligatoryjnego w projekcie – 3 mln PLN dla kosztów kwalifikowanych. Obowiązkowym modułem dla podmiotów z sektora MSP jest moduł B+R lub wdrożeniowy (dotyczący zakupów maszyn, urządzeń, budowy związanych z wprowadzeniem innowacji), natomiast duże przedsiębiorstwa (inne niż Masp) muszą obligatoryjnie prowadzić moduł B+R.
Mniejszej wartości projekty powinny szukać teraz wsparcia w ramach programów regionalnych. W wielu regionach stworzone są odpowiedniki programu SMART, np. w województwie wielkopolskim czy śląskim.
Taka zmiana pozwala skupić się krajowym instytucjom na projektach o znaczeniu krajowym, a nie lokalnym.
Zrównoważony rozwój – niższe wymagania w projektach
Zmianie uległ również sposób weryfikacji kryterium zrównoważonego rozwoju, czyli jednej z polityk horyzontalnych UE, które było przyczyną negatywnej oceny aż 57% projektów w SMART 1 w PARP. Wymóg wykazania zgodności z zasadami 6R zredukowano z dwóch do jednej zasady. Zasady 6R oznaczają – w jaki sposób konkretnie – wpłynie na
- refuse (odmów),
- reduce (ogranicz),
- używaj ponownie (reuse),
- naprawiaj (recover),
- oddaj do recyklingu (recycle),
- zastanów się co możesz zrobić lepiej (rethink).
Potwierdzam, że zasady 6R były trudne w pracy nad projektem, gdy cała uwaga skupiona była na zagadnieniach innowacyjności i nagle wyodrębnienie aż 2 zasad ze wskaźnikami do weryfikacji – 6R było wyzwaniem dla zespołu.
Program SMART jest ciekawy, cieszy się ogromną popularnością. Zidentyfikowane zmiany powinny wpłynąć na usprawnienie z punktu widzenia wnioskodawców, jak i ekspertów oceniających wnioski. Najbliższy nabór kończy się w październiku, a w listopadzie ogłoszony zostanie kolejny dla konsorcjów, zatem szans na pozyskanie środków jest jeszcze wiele, ale projekty muszą być dobrze przygotowane merytorycznie.
Szczegóły programu: https://www.nowoczesnagospodarka.gov.pl/
Anna Szymczak
a.szymczak@ms-consulting.pl
MS-Consulting
ul. Warszawska 149/6
61-047 Poznań